جهان فیزیک

حذف شد
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
نویسندگان

زیبایی فیزیک

شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۴۷ ب.ظ

به نام خدا 

زیبایی چیست؟

برای یک موسیقی دان زیبایی می تواند یک قطعه ی سمفونیک با هم نوایی باشد که احساسات شدیدی را برانگیزد.از نظر یک هنرمند زیبایی می تواند یک تابلوی نقاشی باشد که عصاره ی صحنه هایی از طبیعت یا مفهومی نمادین را منعکس کند. اما برای یک فیزیکدان معنای زیبایی تقارن است.

Image result for ‫تقارن در فیزیک‬‎

در فیزیک بارزترین نمونه ی تقارن یک بلور یا سنگ های جواهر است. بلور و سنگ های جواهر چون تقارن دارند زیبا هستند.اگر آن ها را در زوایای خاصی بچرخانیم،زیبایی خود را حفظ می کنند.

Image result for ‫تقارن در فیزیک‬‎

ما می گوییم حرکت دورانی بلور تحت زاویه ی خاصی ناوردا(بلاتغییر) است. زیرا بلور به وضعیت سابق خود بازمی گردد.به عنوان مثال اگر یک مکعب را دور هر یک از محور های خود نود درجه بچرخانیم،به وضعیت سابق خود برمی گردد. یک کره از این هم تقارن بیش تری دارد،زیرا در حرکت دورانی به دور هر محوری، ناورداست چون شکل خود را بازمی یابد.

Image result for ‫مکعب فیزیک‬‎

به نحو بسیار مشابهی زمانی که تقارن را در فیزیک به کار می بریم،می خواهیم که معادیات در اثر پاره ای از دوران ها بدون تغییر باقی بمانددر این حالت حرکت دورانی (در واقع جابه جایی ها) زمانی روی می دهد که فضا را به زمان و یا الکترون ها را به کوارک تغییر دهیم.اگر این معادلات در پاره ای از چرخشها بدون تغییر باقی بماند می گوییم که آن ها نوعی تقارن زیبا را حفظ کرده اند. تقارن به ما کمک می کند تا نابهنجاریها و واگراییها را در نظریه از بین ببریم.

Image result for ‫معادلات‬‎

۹۴/۱۱/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
رومینا یوسفی

تقارن

زیبایی فیزیک

نظرات  (۱)

جوانان عصر آخرالزمان پیرترین جوانان تاریخند . یکی بدان دلیل که در پایان تاریخ بدنیا آمده اند و عمرشان به اندازه کل تاریخ است . و دوم اینکه از کودکی تنها می شوند و تنهائی از مختصات پیری است .
جوانان عصر آخرالزمان کمترین مهلت را برای انتخاب دارند و اندک مکشی آنان را با جریانات دجالی دوران می برد و هلاک می سازد .
جوانان آخرالزمان در برزخند زیرا در عصر انهدام سنت ها و حاکمیت ضد ارزش زیست می کنند و با همه پیری تاریخی خود، بی ریشه و سرگردان و پوچند .
جوانان آخرالزمان در قحطی عاطفه و محبت هستند زیرا والدینشان هرگز مجال و حال رابطه ای قلبی با فرزندان خود را ندارند . و لذا به دام عشق ها و جلوه های ویژه سینمائی و کامپیوتری می افتند و قربانی می شوند . این قحطی می تواند آنان را مبدل به بزرگترین مولدان عشق نماید همانطور که اکثر انبیای الهی یتیم بوده و خود به مقام پدریت و مادریت بشر رسیدند . و جوانان این دوران بالقوه دارای چنین قدرت معنوی می باشند .
جوانان آخرالزمان مرفه ترین و کام یافته ترین جوانان تاریخند .این وضع ویژه هم می تواند هلاکتگاه این نسل باشد و هرگز مجال جدیت و معنویت و تعمق را پدید نیاورد و هم می تواند بسرعت پایان ارزشهای مادی را آشکار سازد و آنان را براستی در وضع واقعی خودشان یعنی پایان تاریخ قرار دهد و از مادیت تاریخ فراسو برد و مقیم آخرت سازد .
آنچه را که جوانان قدیم در طی چهل سال می یافتند جوانان آخرالزمان تا بیست سالگی می یابند و زان پس امکان انتخابی برتر و معنوی تر دارند اگر پیشاپیش هلاک نشوند .
آدمی به امید رسیدن به آرزوهایش زنده است و تلاش می کند . جوانان آخرالزمان بسیار سریعتر به آرزوهای مادی خود می رسند و لذا خیلی زود به پوچی و انفعال می رسند و این همان خطر انحطاط آنهاست اگر در غایت مادیت جهان راهی بسوی معنا نیابند .
-
جوانان آخرالزمان بدبخت ترین خوشبختهای تاریخند.
 .
استاد علی اکبر خانجانی
دایره المعارف عرفانی – جلد دوم – صفحه ۴۱

-----------------------------------------------------------

کتاب آخرالزمان خانواده " تمدن بچه ننه " تالیف استاد علی اکبر خانجانی در اینترنت منتشر شده است.
دانلود رایگان است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی