جهان فیزیک

حذف شد
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
نویسندگان

تساراکت

جمعه, ۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵ ب.ظ


تسرکت (مکعب چهار بعدی)

در هندسه به نمونه چهار بدی یک مکعب، تِسِرَکت گفته میشود. به عبارت دیگر تسرکت یک ابر مکعب چهار بعدی است. تسرکت یک ساختار سه بعدى متشکل از ۸ مکعب در حال چرخش می‌باشد.

از بازکردن مکعب شکلی دوبعدی به دست می‌آید (می‌توان آن را روی صفحه کشید) که از شش مربع تشکیل شده است، یک تسرکت باز شده نیز از هشت مکعب تشکیل شده و شکلی سه بعدی است.

تصور یک تسرکت محال است زیرا دنیای ما سه بعدی است و ذهن ما تنها سه بعد را تشخیص می دهد ولی تسرکت یک جسم چهاربعدی است. ما تنها می توانیم سایه ای از یک تسرکت را تصور کنیم، درحقیقت در تسرکت همه‌ی خطوط راست و هم‌اندازه هستند و همه‌ی زوایا ۹۰ درجه می‌باشند.

دانشمندان از سال ۱۹۴۱ در پی کشف و تصور این شکل هندسی بودند، اما تاکنون تنها چند نفر توانسته ذهن خود را با این فضا تطبیق دهند که معروف ترین آنها یک فیلسوف امریکاییست.

درک و تصور این فضا به این دلیل بسیار سخت و تقریبا نا ممکن است که همانطور که گفته شد ذهن انسان ظرفیت اضافه کردن بعد چهارم، که زمان است را به درون خود ندارد.

نقطه‌ای را در نظر بگیرید. نقطه هیچ بعدی ندارد ، از هر طرف به آن نگاه کنید یکسان به نظر می رسد. حال نقطه را از طرفی بکِشید. اکنون یک خط به وجود می‌آید ، خط طول دارد اما بعد دیگری ندارد (عرض و ارتفاع ندارد). هر خط از تعداد بیشماری نقطه تشکیل شده است. سپس خط را که یک بعد (طول) دارد در یک فضای دو بعدی (صفحه) قرار دهید. حال می توانید خط را از طرفی گرفته، آن را بکشید و یک مربع تشکیل دهید. اگر دقت کنید می بینید که مربع شما نیز از تعداد بیشماری خط تشکیل شده است. پس از آن مربع را وارد بعد سوم می کنیم و به آن ارتفاع می دهیم (مربع را از طرفی گرفته و آن را به سمت بالا می کشیم) و یک مکعب که از تعداد بیشماری مربع تشکیل شده را می سازیم. سپس مکعب را وارد فضای چهاربعدی می کنیم ، از طرفی آن را گرفته و در جهت عمود بر ابعاد قبلی آن را می کشیم و یک تسرکت می سازیم که از بیشمار مکعب تشکیل شده است.

190px-Hexahedronمکعب معمولی دو بعدی

190px-Hypercubeتسرکت(ابرمکعب چهار بعدی)

200px-Tesseract   یک تسرکت در فضای چهار بعدی (طول،عرض،ارتفاع،زمان)

در واقع تصویر بالا ثابت است اما چون مغز انسان توانایی تصور آن را ندارد در حال حرکت دیده میشود. (اگر شما تصویر را ثابت دیدید پنجمین نفر بر روی کره زمین هستید که توانسته اید این فضا را درک کنید!!!)

منبع : سایت البرز

۹۴/۱۱/۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
رومینا یوسفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی